It's the final countdown tududutuuu tududututuuu

17 december 2014 - Bangkok, Thailand

Hallo lieve reisbloglezertjes! Het moest er een keer van komen, maar mijn reis zit er bijna op snik. Vrijdag 19 december vlieg ik terug naar Nederland. Natuurlijk ben ik stiekem heel blij om mijn familie en lieve vrienden, vriendinnen en de rest weer te zien! Je gaat hier pas goed beseffen hoe belangrijk ze voor je zijn.
Maar dat neemt niet weg dat ik echt met pijn in mijn hart Azië verlaat.

Ik was gebleven met mijn verhaal in Chiang Rai, het meest noordelijke stadje van Thailand. Daarna ben ik terug gegaan naar Chiang Mai, om twee dagen te gaan hiken door de jungle. We hadden een klein groepje, een meisje uit Canada, een jongen uit Duitsland en onze gids. Volgens mij konden ze niet meer mensen krijgen voor deze trip haha. De eerste dag liepen we een flink stuk de berg op. Pff best een klim en dat met dit warme weer! Maar het uitzicht boven op de berg was prachtig! Na een hele dag lopen kwamen we aan in het dorpje. Daar woont een stam uit Tibet. Zij hadden soort bamboe hutjes waar we konden slapen. Best prima, op alle reuze insecten na die ons gezelschap hielden gedurende de nacht. Maar een mooie ervaring, zeker als je dan wakker wordt en je ziet de mist verdwijnen uit de bergen en de zon komt door. Op zo'n moment voel je je toch wel even intens gelukkig!
Met dat uitzicht zelf ons ontbijtje gemaakt op een pan met vuur. Eieren bij de kippen gehaald en zelf soort van scrambled egg gemaakt. Ook wat noodles met ei maken voor lunch. Vervolgens een tocht lopen naar de waterval om te zwemmen en te wassen. Rond lunchtijd had onze gids van bladeren een bakje gemaakt waar we onze lunch uit konden eten, twee dunne bamboe stokjes als chopsticks. Super ervaring om zo midden in de dicht begroeide jungle te leven.

Aangezien ik deze jungle trekking had geboekt, kreeg ik er een gratis massage bij (in plaats van korting kreeg ik een massage). Helemaal prima! Dus bij terugkomst van mijn trip een warme douche genomen, gegeten en daarna een Thaise massage. Dat laatste had ik beter om kunnen draaien, echt waar eerst eten en dan zo'n massage is niet aan te raden! Zeker als zo'n vrouwtje met haar volle gewicht op je buik gaat zitten en je alle kanten uit duwt.
Na een heerlijke massage (Thaise massages zijn echt de beste!) gezellig met een groep wat gedronken. En slapen dat ik die nacht deed!

Op mijn officieel 100e reisdag (ja ik tel de dagen) heb ik een kookcursus gevolgd voor Thais koken. Het eten is hier zó lekker, een wonder dat ik geen kilo's ben aangekomen. Dus wil ik graag dit eten ook zelf kunnen maken. Eerst zijn we naar de localmarket geweest. Daar kregen we uitleg over verschillende soorten rijst en werd uitgelegd hoe ze kokos vermalen enz. Vervolgens door naar de farm, waar we gingen koken. Het lag midden in de natuur en alle ingrediënten kwamen rechtstreeks van het land. Eerst wat uiteg over verschillende specerijen en hoe verschillende groentes groeien. De rest van de dag hebben we de hele dag staan koken. Ik heb vijf gerechten gemaakt: green curry, vegetarische Thaise groentesoep, phadthai, mango sticky rice en een mix van tofu in banana leaves. Dat smaakte me toch goed, ik wist niet dat ik zo lekker kon koken;-) Op het einde kregen we ook nog een kookboek mee, dus kan ik thuis aan de slag!

Na Chiang Mai ben ik terug naar Bangkok gegaan met de nachttrein. In de trein had ik Linda uit Zwitserland leren kennen en samen hadden we ook een kamer geboekt. Heel aardig meisje, maar ze was wel wat je noemt een typische hippie. Met dreadlocks, piercings, aparte kleding en tatoeages op elke plek. Ze wilde mij overhalen om ook dreadlocks te laten zetten, tja dat gaat hem niet worden bij mij. Daarna wilde ze een nieuwe tatoeage en ben ik ook met haar mee geweest. Dat is het leuke aan zo'n reis, je leert zoveel verschillende mensen kennen. Zij had in Bangkok ook wat vrienden, dus zijn we 's avonds met hen wat gaan drinken. Stuk voor stuk echt mooie en lieve mensen, maar ik voelde me toch anders. De enige zonder een hippie uiterlijk, de enige die niet rookt en ik toch ook een ander idee van reizen heb. Maar goed, interessante gesprekken had ik zeker die avond!

De laatste week van mijn reis heb ik deels doorgedacht op het prachtige eiland Koh Chang. Het is één grote jungle met mooie strandjes. Bij aankomst leerde ik Caroline uit Zweden kennen en twee jongens uit Korea. Met Caroline had ik samen een kamer en de jongens hadden de kamer naast ons.
Op het eiland hebben we vooral veel gechild en 's avonds zaten we altijd in de Himmel bar. Heel gezellig, want binnen no time kenden we zowat heel de bar. En elke avond kregen we gratis drank!
15 december was ik jarig (hieperdepiep 24 jaar). 'S ochtends werd ik wakker gezongen in het Koreaans en Zweeds door mijn nieuwe vrienden. De rest van de dag lekker aan het strand gelegen. 'S avonds natuurlijk weer naar de Himmel bar, waar ze me al stonden op te wachten. Zo leuk, iedereen wist blijkbaar dat ik jarig was. Ik kreeg een kerstmuts en kerstversiering en gratis buckets voor de hele avond!! Vervolgens ging de hele kroeg happy bday zingen! Als afsluiting hadden ze zelfs een fireshow. Wauw dat was echt een geweldige verjaardag die we tot in de late uurtjes gevierd hadden.

Morgen nog het laatste dagje in Azië en vrijdag vlieg ik weer terug naar ons koude kikkerlandje. Dat zal wel flink wennen worden die kou.
Wat ga ik het allemaal missen zeg. Het avontuur om steeds naar nieuwe plekken te reizen. Ergens aankomen zonder de weg te weten en überhaupt een slaapplek te hebben. Met je tas rondlopen, op zoek naar een (goedkoop) hostel. Nieuwe mensen leren kennen, je steeds aanpassen aan de cultuur. Maar ook het heerlijke Aziatische eten, het warme weer, de vriendelijke mensen, fruitshakes, de mooie natuur, 's avonds drankjes doen in reggae bars op rieten bamboomatjes, massages en natuurlijk alle vrijheid om te doen wat je wil!
Je leert zoveel over jezelf en andere mensen. Maar ook om voor jezelf te zorgen, in welke situatie dan ook. Je verlegt steeds je grenzen en overwint je angsten. Want het leven begint pas waar je comfort zone eindigt!

1. Quinta:
    17 december 2014
    Wauw, chapeau! Voortaan een echte wereldmeid. Ik ben heel erg trots op je. Veilige terugreis en pas goed op jezelf. Dikke kus van ons
  2. Els Hittema:
    18 december 2014
    Je hebt echt een super reis gemaakt. Zoals Quinta al zegt:voorzichtig zijn op de terugreis. Ik kan niet beschrijven hoe blij je vader en ik zijn als je terugbent.Kus Mam